28 listopada 2019 roku (czwartek) w naszej szkole odbyła się II runda Warszawskiej Ligi Debatanckiej. Tego dnia odbyły się cztery debaty. Jako pierwsi debatowali uczniowie liceum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz liceum im. Stefana Banacha (temat: Amerykańskie zaangażowanie w konflikt radziecko - afgański przyniosło więcej szkód  niż korzyści). Zwycięstwo odniósł Jeziorański.

Druga debata rozegrała się pomiędzy reprezentantami naszej szkoły (w składzie: Wiktor Domański, Michał Jełowicki, Michał Zawadzki, Rafał Żółtowski) a liceum im. Powstańców Warszawy (temat: W W 1947 roku nie powinno się tworzyć Państwa Izrael na terenie Palestyny). Debata została niestety przez nas przegrana, ale śmiało można powiedzieć, że walka była wyrównana, o czym zapewnili sami sędziowie.

25 listopada br. nasza klasa wraz z panem Wawrzyńcem Koftą uczestniczyła w warsztatach na temat białek regulujących przebieg procesów życiowych, czyli enzymów.

Po części teoretycznej, w czasie której dowiedzieliśmy się m.in. o działaniu, budowie i klasyfikacji enzymów, mieliśmy okazję do czynnego udziału w zajęciach i wcielenia się w rolę prawdziwych naukowców pracujących w laboratorium. Na początku uczyliśmy się, jak używać pipet automatycznych służących do przenoszenia niewielkich objętości cieczy. Następnie czekała nas najciekawsza część warsztatów, czyli przeprowadzenie czterech doświadczeń.

Uczniowie klasy biologiczno- chemicznej I Bg  odwiedzili Muzeum Farmacji im. mgr farm. Antoniny Leśniewskiej. Piękne wnętrza apteki,  sposoby przechowywania leków, metody ich produkowania, a także wystawa „Res pharmaceuticae” wyraźnie uzmysłowiły, jak ciekawą dziedziną nauki służącej człowiekowi jest farmacja. W II części spotkania młodzież uczestniczyła w wykładzie „Lekarstwo bez miary stanie za truciznę”. Spotkanie to było okazją do refleksji na temat rozsądnego korzystania z farmaceutyków. 

   

tekst i zdjęcia: p. Renata Karwowska 

 

25 listopada 2019 r. klasa I A udała się na zajęcia warsztatowe do Przystanku Historia Centrum Edukacyjnego IPN. Tematem lekcji była propaganda w sztuce Polski powojennej. Mieliśmy okazję zapoznać się z założeniami socrealizmu, a także samodzielnie dokonać interpretacji wybranych obrazów. Ważnym elementem zajęć była analiza i interpretacja plakatów propagandowych z czasów PRL. Ślady propagandy w zakresie tematyki społecznej, politycznej czy międzynarodowej udało nam się odnaleźć bezbłędnie. W trakcie lekcji nie mogło zabraknąć informacji o najbardziej rozpoznawalnym symbolu warszawskiego socrealizmu, jakim jest Pałac Kultury i Nauki. Zobaczyliśmy materiały archiwalne związane z budową PKiN, a także udało nam się obalić kilka "mitów" związanych z budową "daru Stalina".

W dniu 21 listopada 2019 r. klasa I Bg pod opieką pana Wawrzyńca Kofty oraz pani Beaty Sobolewskiej-Ekiert odwiedziła Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestniczyliśmy w niezwykle ciekawych zajęciach na temat Konwencji o Międzynarodowym Handlu Dzikimi Zwierzętami i Roślinami Gatunków Zagrożonych Wyginięciem (CITES), podczas których mieliśmy okazję na własne oczy zobaczyć kilku przedstawicieli z gatunków objętych Konwencją. Zostały one zatrzymane podczas kontroli na granicy. Zostaliśmy poinformowani o tym, jakie rośliny i zwierzęta podlegają Konwencji, o odstępstwach od dokumentu oraz o karach wynikających z nieprzestrzegania zasad zapisanych w Konwencji. Dowiedzieliśmy się również, jak Ogród Botaniczny opiekuje się uprawianymi gatunkami roślin oraz poznaliśmy wiele pojęć z zakresu botaniki. Było to wyjście edukacyjne, które pozwoliło nam poszerzyć swoją wiedzę na temat Konwencji CITES i objętych nią gatunków.

tekst: Klara Tkacz, kl. I Bg